tisdag 20 juni 2017

Klätterhortensia en kanonbuske!


Just nu doftar det av citron, kanel och vanilj i min trädgård. Det är klätterhortensian, Hydrangea anomala ssp. petiolaris, som är i full blom. Jag älskar denna klätter- växt ända sedan min barndom, då mina trädgårdsnördar till föräldrar använde den både på höjden och som marktäckare. Själv gör jag likadant. En klätterhortensia täcker tråkiga stolpar i carporten och en annan breder ut sig på marken i ett skuggigt hörn.

Klättrar själv och älskas av bin!

Listiga luftrötter gör att klätterhortensian klamrar sig fast själv på det underlag som erbjuds. Tillväxten är lite blygsam i början, så ha tålamod med en nyplanterad klätterhortensia. De första två åren står den mest och glor men sen sätter den fart! Och även som liten planta pryder klättrande hortensia sin plats.

I dessa tider, då vi alla bör bidra till att skapa fin miljö för trädgårdens nyttodjur är det smart att satsa på lockande växter. Bin, humlor och andra insekter älskar, precis som jag, klätterhortensians somriga blomdoft.

Det lilla biet har däckat i ett pollenrus.

Klätterhortensians blomma i närbild är en riktig sötnos.



Klätterhortensians bladverk är frodigt, grönt och skjuter skott riktigt tidigt på våren. 
I ett skuggigt hörn av min trädgård täcker klätterhortensian
marken och fyller samtidigt ut med sin täta, härliga buske.

 

Om klätterhortensian


VÄXTSÄTT: Klängande.
UTSEENDE: Vit blom med flata blomställningar i juni-juli. Friskt bladverk.
STORLEK: Höjd 4-7 m.
VÄXTLÄGE: Sol-halvskugga.
ZON (HÄRDIGHET): Zon 1-5(6).

Om författaren: Katarina Kihlberg är skribent, kommunikatör och trädgårdsingenjör.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar