tisdag 9 maj 2017

Morgonstund i trädgården

Nu har jag kört ogräs i två inlägg. De är väldigt vällästa så jag hoppas ni har haft nytta av dem och känner att ogräsen inte tar över lusten. Dags nu att pausa och njuta. Arla morgon i min trädgård i morse var magisk. Septemberkrispig luft (kunde gärna varit varmare) gjorde att alla intryck var kristallklara utom i den låga morgonsolens motljus. Nattens regn låg kvar på blad och knoppar. Det enda som saknades för en komplett majupplevelse i trädgården var göken. Den brukar komma mellan sista april och femte maj, men i år tycker den nog det är för kallt.

Glöm inte att gå ut tidigt på morgonen i maj och bara vara!
Här kommer lite bilder från min arla stund.

MORGONSTUND I TRÄDGÅRDEN

Motljuset gör fokus lite slöjigt. Krikonet blommar för fullt.


Den klassiska ormbunksknoppningen. Som kanelbullar som rullar upp ur marken.
 


Min lilla stentrappa till bersån. Kirskålen lurar.


Allium.
 


Gamla snår finns det i min trädgård.
En titt in mellan hasselns stammar.


En gigantisk bok tronar nedanfrö vår tomt.


Nattens regn på aklejaknopp.


Plats för morgonkaffe!
 

Klassisk vattensamlare - daggkåpa.


Lupin samlar vatten ännu vackrare än daggkåpa.

Om författaren:
Katarina Kihlberg är skribent, kommunikatör och trädgårdsingenjör.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar