måndag 29 augusti 2016

Färgglad odling på Sofiero ger nya krafter!

Ibland blir jag mer inspirerad av visningsträdgårdar än annars! Det beror säkert delvis på utgångsläget - hur mina känslor och tankar inför min egen trädgård är just där och då, hur mycket inspiration jag är i behov av, men så klart betyder det mycket vad som visas. I helgen gick Den Stora Trädgårdsfesten av stapeln på Sofiero utanför Helsingborg. En av de finare trädgårdsfesterna där på många år.

Inspiration för krossade odlingsdrömmar.

Krossade drömmar i kökslandet

Min trädgårdssommar präglas av ett köksland i total misär (jag som hade såna planer och drömmar). Mängder av mördarsniglar kombinerat med torka och sedan hällregn följt av torka igen samt en mycket ojämn tidsinsats från min sida har gjort att det enda som gått att skörda i år är potatis och zucchini. Och dessa grödor går ju nästan inte att misslyckas med. Åt fanders gick rödbetor, palsternacka, morötter, rädisor, sallad och spenat. Stor framgång i stället för ogräs och, som sagt, mördarsniglar.

Det var alltså med krossade odlingsdrömmar i bagaget jag besökte Sofieros stora trädgårdsfest i helgen.

Odla med färg och fantasi!

Bland 30 idé- och inspirationsträdgårdar fann jag mitt paradis: MåBraTrädgård, skapad av Knapp Trädgårdsdesign och Ödåkra Uteplantor. En trädgård för alla sinnen beskrivs den som och mina sinnen gick då igång! På ett ögonblick kunde jag se förbi min eländiga odling därhemma och känna ny inspiration och odlingsglädje. Stort tack till er som skapat MåBraTrädgård!

Och till alla er andra rekommenderar jag varmt att ge er ut och se på andras trädgårdar, täppor och odlingar så snart tillfälle ges. Hör gärna av er och berätta om när ni har inspirerats: pennaspade@live.se

Bilder från Knapp Trädgårdsdesigns och Ödåkra Uteplantors fantastiska MåBraTrädgård på Sofieros Den Stora Trädgårdsfesten 2016.








 
Om författaren: Katarina Kihlberg är skribent, kommunikatör och trädgårdsingenjör.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar