tisdag 8 mars 2016

Beskär lavendel tidig vår

Jag beskär mina lavendelbuskar vartannat år, i mars eller början av april. Jag beskär ganska hårt, ungefär en tredjedel av busken får vara kvar. Efter beskärningen ser lavendeln brun, torr och riktigt tråkig ut. En nybliven trädgårdsägare skulle säkert kunna tro att den är helt död. Men hav tröst, det dröjer inte länge förrän nya, fräscha skott tar fart och till sommaren är lavendeln tät, frodig och blommar galet vackert.

Använd en vass sekatör när du klipper i lavendel,
för både din och buskens skull.
Klipp ner rejält så kommer pigga, nya skott så snart det blir varmare ute!


Måste inte beskäras varje år

Beskärningen jag beskriver ovan går alldeles utmärkt att göra varje år, det mår lavendeln bara bra av, men det är inte nödvändigt. Jag väljer av bekvämlighet att göra en hård beskärning bara vartannat år. Året däremellan nöjer jag mig med att snygga till lavendelplantorna. Jag klipper med häcksax bort gamla blomställningar och rensar en liten bit ner i busken. Sedan formar jag en rund planta. Denna snälla beskärning kan göras redan på hösten för att snygga till busken efter att sommarens blomning är över. Till våren låter du sedan bara busken vara och får en tidig start på säsongen.  

Lavendel som lämnas helt obeskuren får ganska snart kala, träiga stammar och mindre blomning.

Så ut och beskär din lavendel när vintern släpper taget; det lönar sig!
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar