fredag 23 oktober 2015

En blåsig höstdag

Den kommer varje år, förr eller senare. Den första riktigt blåsiga höstdagen. Ofta föregås den av stilla, fuktiga, småkyliga dagar då naturen är alldeles ovanligt vacker. Som om den vet att snart är det slut för i år. Träd och buskar brinner i röda, orange och gula färger. Bloggar, facebook och instagram svämmar över av vackra bilder som i alla fall inte jag tröttnar på att se. Det är helt enkelt ett lika inbjudande skådespel varje höst. 

När jag vaknar på morgonen av blåsten blir jag gärna stressad över att det vackra snart är borta och jag inte hunnit fota tillräckligt. En liten stund fanns över på förmiddagen för att fånga hösten.

För bara någon vecka sedan fanns inte ett löv på lilla naturliga stentrappan där buddha och en vas med snittblommor har stått i sommar. Snart får de plockas in båda två.
Klematis är rasande vackert även när blommor och blad
inte orkar stå emot årstidens krav längre.
Ett äpple orkar hålla fast i blåsten.
Boken står precis bakom äppelträdet. Vilken skillnad i färg!
Asklöven släpper fullständigt taget en blåsig höstdag och landar lite varstans.
Om fokus hade blivit rätt hade denna bild varit riktigt fin. Höstkänslan finns där ändå.

Trevlig helg!
önskar
Katarina

1 kommentar:

  1. Hej Katarina, Angela Hansson här. Vi jobbade ju på Växtkraft samtidigt. Hur är allt med dig? Såg att jobbet som trädgårdsansvarig på Biltema är ute. Är det du som lämnar? Hur länge jobbade du där? Kul? Vad gör du nu? Förutom bloggar och skriver antar jag. Jobbar du för odla.nu också? Du kan väl svara lite kort om du har tid, jag söker jobb men gjorde en ryggoperation efter diskbråck i maj så inga tunga jobb mer...skulle vara kul höra av dig! Angela

    SvaraRadera