lördag 25 januari 2014

Allt ligger framför oss!

Det är säsongsstart på Katarinas Penna&Spade. Allt vackert, grönt och livsbejakande ligger framför oss. Tänk på det när kylan biter och din trädgård, täppa eller balkong ser ut som rena skräpet. Njut av lugnet som råder nu och dröm om första spadtaget, första vårblommande löken, första bladet som vecklas ut, första värmen, första fikan i solen, första.... Listan kan göras hur lång som helst. En bit framför oss ligger sista vinterdagen och sedan bara en massa härliga FÖRSTA!

Trollhasseln är en tuffing som blommar på vintern. Blir det riktigt kallt tar den bara en
liten paus för att blomma vidare när temperaturen stiger.

Börja så fröer!

Det går att skapa grönska reda nu med de riktigt tidiga sådderna. Chili, tomater och perenner behöver tid på sig och kan därför bli bra föremål för din längtan efter grön omsorg. Nästa vecka drar mina frösådder igång i verkligheten och här på bloggen. Det blir framförallt olika sorters chili - det passar mig eftersom det är förhållandevis enkelt och ger så fin skörd. Tomater vill jag så men jag har så många misslyckanden bakom mig att jag tvekar lite. Kanske ett och annat perennfrö åker ner i jorden? Jag funderar en sväng till och berättar mer nästa vecka. Vill ni verkligen lära och få tips om sådd av perenner är mitt råd att läsa Helen Isaksson-Nymans blogg Tankar från och om min trädgård. Helen kan detta med sådd av perenner!

Jag börjar skriva trädgårdskrönika en gång i veckan från vecka 10 med handfasta råd och inspiration kring trädgården. Häng på då! Sen rullar det bara på med grönt i stort och smått från mylla till rosenknopp.

Välkomna till Katarinas Penna&Spade 2014!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar