tisdag 12 november 2013

Höstpyssel för en opysslig!

Ägnar en regnig och ledig dag åt att kolla igenom gamla bilder. Och se vad jag hittade! Det här vackert dekorerade zinkfatet med hösttema hade jag stor glädje av när jag köpte det för några år sedan. Jag har ingen välutvecklad pysselnerv själv utan köper färdigt från dem som kan och härmar sedan när jag ska pyssla själv. Zinkfatet har jag kvar så kanske det är dags för höstpyssel innan julens dekorationer tar överhanden.


Ska man bli en bra pysselhärmare gäller det att fota pynt och dekorationer i detalj så att det går att återskapa  när lusten rinner till.

Nedan ser ni zinkfatets olika ingredienser. 

̶̶̶̶̶   kanske kan det inspirera!


Groda i järn - kan så klart ersättas med annat djur eller annan figur.

Blockljus, som finns i mändger av andra färger, omgivna av mossa och sten. 

De svarta kloten är lätta att placera tillsammans med kottar, sten och mossa. Snyggt!

Svarta små pärlor som sitter fast på en nål sticks ner i mossan. Kul detalj!


I andra änden av fatet placeras ett blockljus till bland kottar, sten, mossa, löv och pärlor.

Om du blir sugen på att göra ett höstigt ljusfat hoppas jag att detta kan inspirera. Mosskuddar finns att köpa i blomsterhandeln - de håller jättelänge och kan användas till julens pyssel också. Sten, pärlor och annat pynt finns också i blomsterhandeln, i heminredningsbutiker eller på stormarknader. Gå gärna ut en sväng också och se vad du kan hitta som naturen bjuder på alldeles gratis i form av bär, kottar, mossa, löv, sten, grenar och annat. 

Ha en bra dag!
önskar Katarina

2 kommentarer:

  1. Inte ska din rubrik vara "Höstpyssel för en opysslig"! Med dessa övningar bevisar du ju att du i högsta grad ÄR pysslig! :-D
    Fortsätt så!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ha, Sylvia, tack för det!
      Kan tänka att det pysslas ordentligt hos dig i dessa dagar :)

      Radera