onsdag 23 oktober 2013

Ännu blommar...

Lavendel blommar blygsamt men ack så vackert ännu!

I Skåne är det 15 grader varmt denna dag i sena oktober. Trots att det blåser räcker en tröja som ytterplagg. Jag ska ägna dagen eftermiddagen åt att börja gräva upp kökslandet och se hur långt jag kommer med egen kraft och spade. Jag vill gärna slippa stora maskiner. Tyvärr har det vuxit igen något alldeles makalöst i och med att jag inte hunnit eller ens har haft lust att ta hand om denna del av trädgården under sommaren som gick. Det ska, som jag redan nämnt (allt för att pränta in det hos mig själv) bli ändring på detta.

Innan jag drar igång med spaden går jag ett varv och ser vad som fortfarande blommar i trädgården. Det är en hel del faktiskt. Det handlar så klart inte om någon överdådig blomning utan enstaka överlevare, som blir än vackrare just för att de står där själv och vägrar ge med sig. Ett urval:

Stjärnflocka
Näva


Rudbeckia
Höstanemon
Isop
Kaprifol
Sist men inte minst söta nunneörten.

Dåså, tar jag min spade och börjar gräva...







2 kommentarer:

  1. Undrar om jag inte ska be och få en tuva gul nunneört av dig. Förmodar att du har så det räcker! /Lena

    SvaraRadera
  2. Ja, det kan jag lova! Jag delar gärna med mig :)
    /Katarina

    SvaraRadera