onsdag 19 januari 2011

Gör upp med ogräset redan nu!

När jag var ute med hunden idag såg jag små ogräsplantor som förstår vikten av att vara ute i god tid, innan nitiska trädgårds- ägare och konkurrerande prydnadsväxter har vaknat. Jag tänkte därför att det är dags att bli praktiska här på bloggen igen. Passa på att lära dig mer om ogräs redan nu! Då kan du bestämma dig i god tid för vilken inställning du ska ha till ogräset kommande säsong: hur mycket av din tid det får ta och om den tiden ska läggas på att bekämpa dem på kort eller lång sikt.

Varannan dag blir det ogräspraktika från och med nu fram tills vi är klara med ämnet. Dagarna däremellan får ägnas åt lite roligare inlägg.

Varför finns ogräs? kan den trötta och ledbrutna odlaren fråga sig. Svaret på frågan ligger bortom villastaketen och den odlade marken, i naturens egna bestämmelser. I naturen har ogräset alltid haft uppgiften att växa sig starkt och täcka marken där inget annat växer. En bar mark är något naturen inte accepterar. Där marken ligger öppen och oskyddad riskerar nämligen näringsrik och lucker jord att blåsa bort. Efter- som inget växer där finns heller ingen aktivitet i jorden, inget nytt organiskt material bildas och kvar blir en arm och näringsfattig jord. Sett ur naturens perspektiv är ogräsen alltså gamla, nyttiga kulturväxter. Sett ur trädgårdsägarens perspektiv är de starkväxande, ovälkomna gäster som konkurerrar med prydnadsväxterna om vatten, plats, ljus, näring och blickfång.

Kunskap ger makt sägs det. Men makt är ett trist ord att använda i trädgården. Jag föredrar att säga att kunskap ger dig möjligheten att anpassa trädgården och arbetet i den efter dina behov och önskemål. På fredag ska jag gå igenom hur olika ogräs sprider sig, en kunskap som gör det lättare att lista ut hur de bäst hålls tillbaka.

Tänk på att ingenting du gör i trädgården är misslyckat.
Ibland blir resultatet bara inte som du hade tänkt dig! Hej så länge/Katarina

3 kommentarer:

  1. Ingen prydnadsväxt har väl en sådan kämpeglöd som ogräset!!

    SvaraRadera
  2. Vilken bra devis på slutet! Den ska jag skriva upp. Vem står bakom de kloka orden?
    Kram // anette (vaxthuset@yahoo.se)

    SvaraRadera
  3. Ja Anette, säg det. Vem som kläckte de kloka orden först vet jag inte. Jag har hört det på radio, tror jag. Inte bara just om trädgård utan överhuvudtaget. Kul att du tog det till dig!/Katarina

    SvaraRadera