tisdag 4 januari 2011

För mycket av det goda

I min trädgård har jag en del växter som står med på Naturvårdsverkets lista över besvärliga arter. De kallas också invasiva eller icke önskvärda. Hemma hos mig härjar besvärliga typer i form av kanadensiskt gullris, lupiner, såpnejlika, praktlysing, vresrosor och fläder. Anledningen till att de och alla andra på listan är oönskade är att de inte tillhör Sveriges ursprungliga flora och att de med sin intensiva framfart riskerar att utrota inhemska arter. Ett läskigt exempel är jättebjörnlokan som plockades hem till Sverige för att den ansågs vara så ståtlig. Vad den gjorde förutom att orsaka brännskador på folk var att sprida sig ohämmat över stora områden och pressa undan all annan växtlighet.

Hos mig är det än så länge inget stort problem med dessa icke önskvärda, men jag inser vilka problem det kan bli i naturen när jag ser framfarten bara på min tomt. Praktlysing fick jag i present och sedan jag planterade den lilla plantan har den mer än tiodubblats och jag är ganska trött på den. Vresrosor planterade min käre pappa åt mig när tomten var nyköpt: "De sprider sig fint, är tåliga och lätta att sköta" var hans visdoms- ord. Tackar för det ja! Vresrosor är inte bara tåliga i vanlig mening, de är grävmaskinsresistenta!

Lupiner gillar jag skarpt men de är besvärliga i våra vilda marker. Lite ironiskt blir det när kommunerna ska ut och röja i dikeskanterna kring midsommar och tar bort allt utom lupinerna för att de är så vackra. Små oansenliga vilda arter som har betydelse för både flora och fauna åker bort till förmån för lupinerna. Kanske inte så smart alla gånger.

Kolla gärna listan och se vilka besvärliga växter som lurar i dina marker och som är värda att hålla ett extra öga på. Och som inte är bästa gåbortpresenten till en nybliven, glad men ovetande trädgårdsägare.

Ha det bra önskar Katarina






De är vackra, lupinerna!


Medan praktlysingen inte är min favorit just för att det bara blir för mycket. Lite milt och fint i lagom mängd som på bilden är fint men så såg det bara ut första året.

3 kommentarer:

  1. Min praktlysing hoppas jag att jag utrotade i somras.. men som sagt det biter i ordentligt de där invasiva...
    Kram,
    Anna-Karin

    SvaraRadera
  2. Praktlysing är en av mina favoriter! Fast jag tycker nog de är ganska lätta att hålla i schack. Man blir så glad av deras pigga gula färg + att de kommer relativt tidigt på säsongen.

    SvaraRadera
  3. Grävmaskinresistenta!! Det var ett bra ord!!
    Men lupiner i lagom mängd gillar jag också, bara de inte tar över. Dom gula på din bild är väl inte så invasiva, dem ser man ju inte i kommunens "planteringar" vid vägrenar så ofta. De sår faktiskt lupiner utmed nya vägar för att de anser de är så vackra. Men så vore prästkragar, blåklockor mm också...

    SvaraRadera