tisdag 18 januari 2011

Fiskpinnar och danska haver!

Tack för alla trevliga kommentarer och gamla trädgårdsmästartips!

Tipsen delar jag med mig av då och då under vår och sommar. Ett av de mer udda hemmasnickrade och kul råden kan ni dock få redan idag. Trädgårdsinspiratören Yvonne låter meddela att hon, utan någon som helst vetenskaplig grund, lyckas skrämma bort sorkar med hjälp av fiskpinnar. Hon sticker ner fiskpinnarna här och var i hålor och gångar och får på så vis de små vegetarianerna att söka sig annorstädes. Yvonne berättar inte hur hon kom på detta, återkom gärna och berätta!

Från det prunkande trädgårdslandet över sundet fick jag tips på en film, apropå den fina krukmakaren i ett av förra veckans inlägg. Se gärna själva på filmen: Bloompots. Apropå Danmark så tycker jag att danskarna är fantastiska på trädgård! Jag upplever en skön, avslappnad inställning och behaglig långsamhet i danska haver. Då är jag förstås bara åskådare. Ibland kan det allra mest pittoreska och charmiga vara det som kräver mest tid och arbete. Men en stor kärlek till trädgård och odling märks verkligen när jag besöker Danmark, både i verkligheten och på nätet. Information om fina trädgårdsmässor och marknader i grannlandet kommer under våren. Idag tipsar jag istället om två fina danska bloggar (bilder från respektive bloggar):

Vi hörs i morgon!/Katarina



Calus Dalbys Mit Haveliv

4 kommentarer:

  1. Fiskpinnar? Vanliga, frysta? Det måste jag absolut testa, mina (vatten)sorkar är väldigt många och flitiga, och inget annat verkar bita på dem.(Karbid, vitlök etc). Inte ens katterna, de tycker sorkarna är för stora. Ser inte alls fram emot att få se vad de roat sig med under all snön i vinter...
    /susanne

    SvaraRadera
  2. Fiskpinnar! Ja varför inte? Fast drar det inte råttor i stället då?

    SvaraRadera
  3. Jo, LindaLunda, det kan man undra. Om råttorna alltså. Det är nog väldigt olika det där med om råttor dyker upp eller ej, beroende på var man bor. I min trädgård är det mullvadar som ploppar upp jordhögar, men jag har bestämt mig för att gilla dem än så länge. De gör ju inte samma skada som sorkar.

    SvaraRadera
  4. Hej Katarina!
    Smarta tips kan man aldrig få för många av, fast en del låter väldigt underliga :=)
    Bloggen Haveliv var ny för mig, ska genast kolla!
    Ha en bra dag!

    SvaraRadera