måndag 24 januari 2011

Att förebygga ogräs

Ogrässerien fortsätter! Förra inlägget handlade om hur ogräs sprider sig. Det bästa och mest tillfredsställande är att så långt det går hindra ogräsen att få fäste. Förra veckan skrev jag om att ogräsens roll i naturen är att täcka bar mark för att värdefull jord inte ska riskera att blåsa bort, läs mer Gör upp med ogräset. Med den vetskapen är det lätt att lista ut vad som bäst håller ogräsen borta, nämligen att inte bereda dem någon plats. Här kommer några bra sätt:
  • Plantera tätt.
  • Plantera marktäckande växter mellan buskar och perenner, artiklar hittar du under etiketten, Marktäckande växter i högerspalten. Inte bara praktiskt utan supersnyggt!
  • Täck mark som ligger öppen och inte brukas just nu med lager av tidningspapper eller mörk presenning.
  • Använd marktäckande duk i nyplanteringar så att perenner och buskar får etablera sig och breda ut sig utan konkurrens från ogräset. Tycker du att duken är ful kan den täckas med bark.
  • Du kan också välja bort duken och bara an vända täckbark men tänk då på att det behövs ett riktigt tjockt lager, minst ett par decimeter, för att hålla ogräset borta.
Vilken metod du än väljer finns några andra allmänna saker att tänka på för att hålla ogräs borta: Arbeta kontinuerligt med att förbättra jorden så att den hålls lucker och näringsrik. På så vis gynnas prydnadsväxterna och kan bättre stå emot de ettriga ogräsen. Börja rensa ogräs tidigt på våren innan det har hunnit samla kraft och se alltid till att jorden är så ogräsfri som möjligt vid nyplantering.

Det var allt för nu. Svara gärna på undersökningen här till höger, om ditt värsta ogräs.

Jag hörde talgoxen idag och blev glad!
Hälsar Katarina



Nedan en plantering som inte ger ogräset en chans...


... och en som verkligen bjuder in!


Slutligen en nyplanterad ölandstok, invirad i bland annat åkervinda och kvickrot, som hade önskat en markduk eller ordentligt med täckbark för att ha en chans att etablera sig ordentligt.

6 kommentarer:

  1. Varför inte en undersökning om vilket ogräs vi har mest besvär med? Så att man kan få känna hornen i pannan växa ut och ilsket drämma ner tangenterna och skriva KIRSKÅL!

    Jag blev inte av med min förrän jag flyttade ifrån den. Vågade inte ta med mig en enda växt från den trädgården av rädsla för kirskålsrötter i jorden.

    SvaraRadera
  2. Ska bli! Kan, som sagt, bli en känslosam undersökning. Wunderbara bilder på din blogg idag!

    SvaraRadera
  3. KIRSKÅL, SKÅL. Hur ta död på skiten?

    SvaraRadera
  4. Hejsan!
    I min trädgård är nog Åkerfräken det absolut värsta ogräs som finns! Omöjligt att få bort, finns i määängder och absolut överallt. Jag plockar, plockar, plockar......

    SvaraRadera
  5. Hos mig finns det en massa ogräs som är jobbiga...åkerfräken, åkervinda, kvickrot....och en massa till!!! Jag sår därför en massa blommor och sätter tätt så att man ser dom istället för ogräset :)
    Ha en fin dag! / Irene

    SvaraRadera