tisdag 7 december 2010

Suverän bok!

Det finns böcker som jag återvänder till, sådana som jag vet ger svar som håller i längden och fakta som jag kan omvandla till praktik hemma i mina snår. En sådan bok är Växtkomposition av Ann-Christin och Dan Rosen- holm. De använder Enköpings prisbelönta parker som referensram för att berätta hur vi ska komponera växterna i trädgården för att det ska bli vackert, harmoniskt, hållbart och rimligt i skötsel.

Här får vi veta hur växter har olika roller som de spelar i rabatternas olika skikt. Hur rabatten byggs upp påverkas av formen och placeringen. Det är så klart skillnad på en rabatt som du bara ser från ett eller två håll och en som du kan går runt. Inget konstigt i sig men hur ska vi tänka när rabatten byggs upp för att det ska bli snyggt i ställer för rörigt? Växtkomposition ger svaren!

Författarna uppmuntrar oss att inte bara fokusera på vackra blommor. Den skönheten är ofta övergående. Tänk i stället på hela växten, även på blomman så klart, men också på bladens färg och form, på stjälkarna och på kommande frukter och fröställningar. Möjligheterna känns plötsligt oändliga. Bilderna nedan är från Drömparken i Enköping, lånade från parkkontorets bildarkiv.


Nu kan detta bli ett något frustrerande julklappstips för boken är slutsåld lite här och var. Men desto roligare då om du får tag på ett exemplar att ge bort till en kär trädgårdsvän.

Alla bilder i boken är från Enköpings parker.

Hälsningar från en Skåne som bara blir snöigare för varje dag/Katarina

3 kommentarer:

  1. Hej!

    Ja, den boken är fantastisk. Jag fick den i morsdagspresent förra året.

    Välkommen till Uppland och på besök i Enköping. Det är verkligen underbart att gå i de parkerna. Här har jag bloggat från vårt parkbesök i somras: http://ankansoas.blogspot.com/2010_08_01_archive.html Det är ju bara "rapport" från en liten del av vad som finns att se men ändå.
    Även om det är lite sent på året så är ju Enköpings trädgårdsdag också mysigt att besöka.

    Ha en bra dag!

    Kram kram

    ANKAN

    SvaraRadera
  2. Oj, hur har jag kunnat miss din blogg!! Lägger genast till på läslistan. Tack för boktipsen.
    Hälsar,
    Anna-Karin, Landet Krokus

    SvaraRadera
  3. Hej igen! Tack för besöket hos mig.

    Vad spännande med ny layout och annat nytt på odla efter årsskiftet! Det ser jag fram emot.

    Lycka till vidare på jobbet!

    kram ANKAN

    SvaraRadera