måndag 20 december 2010

Dags att knyta ihop säcken!

Först svar på en fråga:
Flera har undrat vad det är för en tapper blomma i mitt senaste inlägg. Det är en kaprifol som inte hann blomma klart innan kylan kom. Den valde att sitta kvar i frusen form, vilket jag är glad för. Sista bilden är en cypress med vackra små blå kottar.

Jag sitter just nu och gör ett mentalt årsbokslut över trädgården 2010. Vad blev bra, mindre bra eller gick helt åt skogen? Vad vill jag satsa på nästa år? Vad bör prioriteras? Och inte minst: Hur mycket tid kommer jag ha för min trädgård mitt första år som redaktionschef på Odla.nu. Det tål att tänka på!

Min trädgård är i en fas då den behöver tänkas igenom. Under några år, när vi precis hade köpt tomten, handlade det mest om röjning (läs gärna under Min trädgård) och allt jag gjorde kändes som fantastiska framsteg. Långsamt växte en fungerande trädgård fram och under några år har jag varit lyckosamt nöjd och belåten. Men de senaste två åren har något hänt för jag känner mig inte lika harmonisk i min trädgård längre. Det som länge varit vilt på ett charmigt sätt upplever jag nu som ostrukturerat. Jag tänkte använda årets nästsista vecka till att reda ut vad detta beror på och göra en plan för nästa år. En realistisk plan ska det vara!

Insnöade är vi lite till mans just nu. Men jag snöade faktiskt in redan i juli. På lejongap! Jag var på besök i parker och trädgårdar och ideligen drogs min blick åt lejongapen. Kunde en hörna överfylld av lejongap vara något för min trädgård nästa säsong? Det får vi se, först måste jag ha en bra plan. Återkommer till den i morgon! Idag hyllar jag lejongapen!

På återseende/Katarina





2 kommentarer:

  1. Jag lade också märke till alla lejongap i offentliga planteringar i somras. Jag brukar promenera i pildammsparken i Malmö och i höstas så fyllde jag mina fickor med fröer av lejongapen. Tänkte så och plantera ut dem i en vrå i min lilla trädgård i vår.

    SvaraRadera
  2. Ja just det - din lejongapsperiod. Kul se resultatet av fotograferandet!

    SvaraRadera