tisdag 28 december 2010

Är det tulpandags?

Anna-Karin från den fina bloggen Landet Krokus undrade var det vita fågelhuset i gårdagens inlägg kommer ifrån. Det är Wildlife Garden som har så tjusiga fågelmatare. På Odla.nu kommer vi att ha en tävling i början av nästa år med deras fina fågelhus som pris. Håll gärna utkik efter den.

Tulpantider stundar
För många är de redan här. Jag brukar vänta tills efter nyår, varför vet jag egentligen inte för en bukett tulpaner gör mig glad som en speleman när den än dyker upp. Förklaringen är nog att de har kommit att representera något nytt och friskt efter julhelgen. Ut åker överblommade amaryllis och hyacinter, dammig buxbom och visset granris. Den röda julduken ersätts av en vit och på den ställs nästan andaktsfullt en glasvas full med tulpaner i olika färger. Sen kan ett nytt spännande år få ta vid och våren gärna komma på studs. Hur det blir med det senare vet vi dock alla alldeles för väl.

Blomsterfrämjandet har gjort en tulpanguide som berättar och visar både med vackra bilder och med filmsnuttar hur tulpanerna sköts och hur du binder fina buketter. Bilderna här är exempel därifrån. Ett tips från mig, som säkert många av er redan kommit på: Om ni inte hinner städa innan ni ska ha gäster är det bara att köpa färska blommor och placera ut lite här och var. Genast känns det rent och snyggt!

Ha en bra dag!
önskar Katarina

2 kommentarer:

  1. Älskar Tulpaner!
    Det är en 'bligladblomma' :=)
    Brukar också köpa min första bukett efter nyår, julen måste städas bort först.
    Önskar dig ett Gott slut och ett Gott Nytt år!

    SvaraRadera
  2. Samma här, jag är en riktig tulpoman!
    Men den första buketten väntar även jag med efter det att julen städats bort - då är det dags för tulpaner och vårväntan! Sedan kan jag inte "överleva" vårvintern utan tulpaner! Jag bara måste alltid ha en vas med tulpaner i huset tills de börjar blomma ute "på riktigt"!
    Gott Nytt Tulpanår!

    SvaraRadera