måndag 13 december 2010

Lust och fägring stor!

2011 kommer bli ett kul trädgårdsår! Grönska och lust är ledorden som uppmuntrar oss att använda det vi har till precis det vi själva vill. Stora ägor, liten täppa, koloni eller balkong - allt kommer få sin plats i solen under nästa år. Måsten och strävan efter det perfekta kliver tillbaka för att ge plats åt den personliga trädgården och åt odlingen som passar in i vars och ens eget livspussel.

Därmed inte sagt att det är något fel på den ogräsfria trädgården med raka linjer och kantklippta gräsmattor. Alls icke! Men bara för den som önskar att ha det så och känner att tid och lust finns. På min gata finns en trädgård där alla strån ligger på rätt håll och ogräset för en ojämn kamp mot de flitiga ägarna. Det är hårt arbete men helt och hållet självvalt. Och trädgården är väldigt vacker! Ägarna är överens om att den dagen viljan inte finns får de se sig om efter något mindre som de har tid och ork att hålla lika fint. En sådan trädgård är precis lika personlig som min där aklejor, lupiner och malvor får frösså sig bäst de vill och inget år är det andra likt.

Bara det ligger lust och egen vilja bakom resultatet!

Nordiska trädgårdar, Stockholmsmässan den 24-27 april, lyfter nästa år fram just lusten och glädjen med temat Plats för sinnen, tid för grönska (bild från Stockholmsmässan). Balkongen kommer få mycket utrymme nästa säsong. Som jag har berättat förut kommer Odla.nu att ha en egen avdelning för odling på balkong och jag ämnar under våren efterlysa läsare som vill dela med sig sina balkongprojekt på Odla.nu.


Vad har du för typ av trädgård och hur präglar den dig som odlare? Delta gärna i undersökningen här intill och kryssa för vad du har för trädgård. Undersökningen pågår året ut.

Glad Lucia önskar Katarina

3 kommentarer:

  1. min trädgård passar inte in på de typer du föreslår. Lägg till en ruta för "annan" också föreslår jag.

    SvaraRadera
  2. Det är precis som du säger - så länge trädgården ger glädje till sina brukare så är det en perfektträdgård. Oavsett hur den ser ut.
    Jag var hemma och sjukskriven för utbrändhet i somras efter flera års alldeles för högt tempo. Redan efter tre månader kunde jag börja jobba ett par timmar om dagen. Och det är till stor del tack var att jag kunde vara ute och jobba, pyssla eller mest bara vara i min trädgård. Den germig lycka.
    Må så gott!
    //Anna-Karin

    SvaraRadera
  3. Nordiska trädgårdar är i mars - väl?
    /K

    SvaraRadera