måndag 8 november 2010

Måndagsblänkaren 45

Sov du lilla mördarsnigel...
Vad gör mördarsniglarna på vintern? Många skulle önska att svaret var dör, men riktigt så enkelt är det förstås inte.

Mördarsnigeln, eller spansk skogssnigel med ett finare ord, har en livscykel på ett år. De sniglar som är fullvuxna i slutet på sommaren dör under hösten. De unga sniglarna över- vintrar dock. Sovplats finner de i jorden, mellan 1 och 2 dm djupt, eller under stora stenar, grenar eller prylar som vi trädgårds- ägare snällt låter ligga ute under vintern.


I min trädgård räckte det med att lyfta på en stor sten för att hitta den första sjusovaren. Förhållandevis söt är den, där den har rullat ihop sig (se ovan).

Tänk alltså på att städa undan i trädgården så att du inte inbjuder till sovplats för mördarsniglar. De som övervintrar i jorden kan vi inte göra mycket åt nu. Det gäller i stället att vara ute i god tid till våren och plocka dem så snart de vaknar.

Mer om den saken då!
Ägg övervintrar tack och lov inte.

Har ni börjat vinterbeskära vinrankan?
Det är dags nu. Återkommer till det i morgon.
Trevlig start på veckan önskar jag er alla/Katarina

1 kommentar:

  1. Åh, det var bra information att veta att äggen inte övervintrar! Det trodde nämligen jag och har gått omkring och knäppt så många jag har hittat! Skönt, då kan jag släppa det:)
    Ha det gott,
    Charlotta

    SvaraRadera