onsdag 17 november 2010

Kolla färgen på löken!

Hyacinter är inte älskade av alla. En del står inte ut med lukten (det vill säga doften, för alla oss som gillar den), andra tycker den är uttjatad som en av julens eviga tre i topp-blommor och vissa är helt enkelt allergiska. Själv vill jag gärna ha hyacintdoft hemma till jul. Jag köper färdigpreparerade lökar, där blomknoppen redan är synlig, och slänger de när blomningen är över. Mer komplicerat än så behöver det inte vara. Någon gång har jag planterat ut den överblommade löken i trädgården för att se vad som komma skulle. Det blev blad och någon ynka liten blomma första året, året därpå bara blad.

Vad jag egentligen ville säga är att du kan få vägledning av färgen på hyacintlöken vilken färg blomman kommer få. Ljusa lökar, vita blommor. Mörka lökar, blå blommor. Och lite mittemellan, rosa blommor. Det funkar inte alltid, men min erfarenhet är att hyacinter av hög kvalitet har tydlig färg redan på löken. På bilden syns vit och blå hyacint.

Prova i år och se om du kan gissa färgen med hjälp av löken.


Hej så länge/Katarina

1 kommentar:

  1. Jag ska definitivt spana på lökfärgen iår. Vi får ha dem i uterummet eftersom sonen är allergisk, men det räcker gott och väl att man får en smärre överdos av doft innan vi kommer in genom ytterdörren! :o)
    ha en fin dag,
    Lydia

    SvaraRadera