onsdag 24 november 2010

Grönt och fint med lager!

Min första vecka på Odla.nu har redan nått till hälften. Någon Måndagsblänkare hann jag inte med i allt det nya. Men nu är jag här. Tack för glada tillrop om mitt nya jobb. Jag välkomnar varmt alla tankar och idéer om vad som önskas från er trädgårds- och odlarglada av en sajt som Odla.nu. Sverige är ett spännande trädgårdsland i och med att vi ges så olika förutsättningar i olika delar av landet. Inte minst därför är det värdefullt att få veta hur ni har det och vad ni vill veta mer om.
Kommentera här på bloggen eller mejla mig på katarina@odla.nu.


Det är plötsligt vitt i så gott som hela landet, redan i november. Har vi en riktig vinter till framför oss månne? Bara den inte blir för lång så passar det mig utmärkt. Trädgården mår bara bra av en riktig vintervila. Och säkert vi som tar hand om den också.

I mitt
växthus är det dock fortfarande lite grönt, tack vare medelhavsväxterna. Oliv, citron och lager ser förvånansvärt alerta ut, trots att jag inte kört någon värme ännu och inte ens har virat in dem i bubbelplast. Det ska göras snarast! Min lilla lagerbuske, Laurus nobilis, är jag oerhört förtjust i. Den är vintergrön, precis som oliven. Plantan är robust och bladen friskt mörkgröna och läderartade. Lager säljs oftast som ett litet träd, som i rätt miljö kan bli mer än 15 meter högt.

Hur vill lagern ha det på vintern?

Från maj till oktober trivs lagern bäst utomhus i ett soligt läge. Men när frosten kommer vill den vinterskyddas på en ljus och sval plats, mellan 5 och 10 grader är allra bäst. Någon sådan plats inomhus har inte jag. Alla ni med gammaldags verandor kan skatta er lyckliga. Min lager står kvar ute i växthuset, inbäddad i bubbelplast och med värmeelement på när det blir riktigt kallt. Förra vintern stod termometern i växthuset på -6 grader vid ett par tillfällen. Då gör det ont i trädgårdssjälen! Men de bubbelinplastade medelhavsväxterna klarade detta! Korta, tillfälliga köldknäppar verkar vi komma undan med, men längre perioder med minusgrader släcker livsandarna hos våra importerade sydeuropéer.
Lager vill ha gott om vatten på sommaren men under vintervilan ska det vara sparsamt. Rötterna ska dock inte torka helt, då signalerar växten nödläge och släpper bladen.

Torkad eller färsk krydda

Så klart ska lagerbladen användas i matlagning! Klassiskt är att krydda köttgrytor och soppor men jag provar i lite allt möjligt, som pastasåser och köttfärsrätter. Somliga tycker att de färska bladen ger en lite bitter smak, vilket jag aldrig har märkt. Men tycker man det är det bara att torka bladen. Det roliga med att ha en egen planta är att det alltid kan ligga hyfsat nytorkade blad i skafferiet. Påsarna man köper tenderar att ligga till sig i skåpet och bli bruna och fullständigt smaklösa.

Ha en fortsatt bra vecka önskar Katarina

1 kommentar:

  1. Just nu funderar jag över rosorna!
    Har planterat två buskroser och två nyponroser i år, premiär. Men hur är det, ska dom kupas? Hur, när och varför? Bor i Skåne :)
    Christin

    SvaraRadera