torsdag 4 november 2010

Fullt upp!

Trädgård i praktiken, därmed jag, har bombarderats av projekt den här veckan, vilket har gjort att genomgången av basplantering och lättskötta växter helt hamnat i bakvattnet. Där får det ligga och skvalpa några dagar, tills allt lugnat ner sig.

Men små inlägg hinns alltid med. Särskilt om jag tar hjälp av författaren Karel Capek. Född i Prag (1890) skrev han först samhälls- satirer men slog senare igenom som romanför- fattare. Bredvid min säng ligger sedan några år tillbaka alltid Capeks "Ett år med min trädgård". Det är en alldeles ljuvlig och livsbejakande beskrivning av tiden och tankarna under ett år i en trädgård. Teckningarna, gjorda av Karels bror Josef, är inte mindre tilltalande, se nedan.


Ett novembercitat från Karel Capek: Jag säger er, det finns ingen död, det finns inte ens någon sömn. Vi växer endast ur en tid in i nästa. Vi måste ha tålamod med livet, ty det är evigt.


Från min egen horisont låter jag dessa ord illustreras av magnolian som redan är väl förberedd inför vårens ståndsmässiga blomning. Det är bara att längta! Eller att njuta av att tempot är lite långsammare några månader.
Det gör jag.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar