fredag 15 oktober 2010

Fredagsstänkaren 41

Äntligen fredag och en helg i trädgårdens tecken. Just nu är det väldigt mycket "skomakarens barn" över mina marker. Men i helgen ska jag försöka komma ikapp. Jag ska framförallt tömma och rengöra krukor, plocka in verktyg och annat som inte ska ligga ute längre. Förutom att grejerna slits av väta och kyla så är allt som lämnas ute på vintern inbjudande övervintringsplatser för mördarsniglar. Så städning av prylar blir det men inte så mycket av växter. Löv och kvistar låter jag ligga kvar; de blir förstklassig mat åt mikro- organismerna i jorden. Växtavfallet är så klart mumma även för de små typer som syns, till exempel daggmask och gråsuggor. De gör det första nedbrytningsarbetet och därefter tar mikroorganismerna nere i jorden över. Kvar blir den bästa, tänkbara mull som lägger grunden för allt som växer i trädgården. Så varför rensa bort? Är gräsmattan för kompakt täckt av löv, vilket kan främja både svampar och massinflyttning av mördarsniglar, kör jag över den med gräsklipparen så att löven finfördelas och lättare kommer ner i marken.

En som luktar gott...
Vet ni att det är perfekt tid för att plantera vitlök nu! Det är så rasande enkelt och så roligt att skörda. Köp utsädes- lök i handelsträdgården, på gardencenter eller i plant- skolan. Om du planterar en lök direkt från livsmedelsbutiken följer två nackdelar: dels kan de vitlökarna bära på virus eller annan smitta som riskerar att hamna i din jord, dels blir resultatet inte alls så bra.

Gör så här: Tryck ner varje vitlöksklyfta ca 5 cm i marken och ha mellan 10 och 15 cm mellan varje klyfta. Klart! Blir du otålig kan den första färska löken skördas redan i början av sommaren, men då är den liten och har inte börjat bilda klyftor ännu. Men den smakar milt och härligt! Annars är det först till hösten som löken är klar. Ta upp och torka, gör vackra flätor, ät och var glad. Och använd så klart klyftor från dina egna lökar för att sätta nya! Vitlök måste inte planteras på en organiserad plats utan kan stoppas ner lite varstans, bara det inte är för fuktigt. Växer löken inne bland andra växter kan den dessutom hjälpa till att hålla borta ohyra.

...och en som luktar riktigt illa!
När jag kom ner i trädgården idag kände jag att det var dags. Stanken slår emot mig på flera meters håll. Så det är bara att börja leta, för jag måste hitta den och plocka bort den. Jag talar om liksvampen eller stinksvampen som den också kallas. Det är en riktigt slemmig sak som börjar som en oskyldig vit boll som kommer upp ur under- jorden. Plötsligt en dag skjuter bollen iväg en sladdrig fot som toppas av en slemmig, grön och starkt illaluktande, ful knopp. Flugor älskar denna svamp som helt enkelt stinker dött djur. Så visst måste den bort! (vissa delar ska tydligen gå att äta, men jag vill inte veta vilka och jag vill inte att någon provar)

I morgon är det dags att prata gödning igen.

Ha en härlig fredag/Katarina

2 kommentarer:

  1. Vilken underbar blogg! Hittade hit tack vare Jannice, lär följa dig!Vill du läsa om min trädgård går du till min blogg och väljer kategori trädgård till höger. Ha en skön helg!
    Kram Christin

    SvaraRadera
  2. Hej,

    Är jätteglad att jag hittat till din trevliga blogg (via Simplicity). Jag är en passionerad trädgårdsamatör och bloggare. Lgger upp dig på min lista direkt (hoppas det är ok?).

    Varma hälsningar,
    Maria

    SvaraRadera