fredag 22 oktober 2010

Fredagsstänkaren 42

I snålblåst och regn à la Skåne besökte jag igår Berlins botaniska trädgård. Det visade sig vara en riktigt pärla.Tyvärr gjorde vädret att det inte gick att ta bilder utomhus, eller ens vistas där. Men bara växthusen var enorma och kunde lätt ta en hel dag i anspråk. Själv hade jag en båt hem att passa så jag hann bara med en bråkdel. Men jag vill påpeka: Är ni i Berlin, missa inte botaniska trädgården! Och välj gärna en annan årstid att åka på...

Bilden ovan är från Berlin Botanischer Gartens hemsida.
Bilderna nedan är ett smakprov från en liten del av denna maffiga anläggning.

Jag önskar alla Trädgård i praktiken-läsare en angenäm fredagskväll/Katarina

Neoregelia concentrica
Vattensamlande bromelia

Filtonia verschaffeltii
Åderblad
Ritheca myricoides
Blåvingeklerodendrum

Begonia brevirimosa

Clerodendrum speciosissimum

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar